4

 

تصویر واقعی اطاق هتل ۴ ستلره محل اقامت             غذا خوری آستان قدس رضوی

پرواز با هواپیما 

 

از طرف میزبان دوستان این پایگاه (نشر معارف قرآن و ولایت)با وسیله نقلیه در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به استقبال شما می آیند که زائران امام رئوف را تا هتل مشایعت کنند و از هتل چهارستاره تاپ وبسیار مجلل سرویس رایگان تا حرم مطهر به فاصله ۵ دقیقه برقرار است

و این روال در این پایگاه ادامه خواهد داشت وسپس کاروان زیارتی از سراسر کشور برقرار می شود، ان شاء الله

  

این تصویر قطعه ای از بهشت، میهمان سرا (سالن غذاخوری) حضرت رضا "علیه السلام" است 

از بینِ عزیزانی که ذیل این مطلب《 ذکر خاص "توحید ناب"》 نظرمبارکشان را ارسال نمایند، به قید قرعه" آنلاین " ۸ نفر (۴ نفر انتخاب و آن دو عزیز هر کدام بایک همراه جمعاً ۸ نفر ) از شهر مقصد تا مشهد مقدس (بلیط هواپیما و (دو روز ناهار و شام) و یک وعده غذای حضرتی برای ۸ نفر) با هزینه این پایگاه میهمان هستند و (اگر از اهالی مشهد مقدس باشند قطار رفت وبرگشت به قم المقدس بعلاوه هزینه خورد و خوراکِ سفر دو روزه و بین راهی و یا از استانهای خراسان هزینه وسیله نقلیه و پذیرایی دو روزه خورد و خوراک که نقداً تقدیم میشود وغذای حضرتی ، در مهمانسرای امام رضا علیه السلام)  البته خودشان هم جدا گانه میتوانند غیر از این یک وعده که میهمان ما هستند یک وعده هم با کارت ملی خود از" نعیم رضوان" در صحن غدیر فیش غذای حضرتی بگیرند.

اللهم الرزقنا

س.م.ر

ان شاء الله، 

 

توحیدناب:

دائم به یاد خدا باشید و او را ناظر اعمال خودبدانید وهر چه راکه میخواهید فقط از او بخواهید با واسطه قرار دادن ائمه هدی که" بِیُمنِهِ رُزِقَ الوری" ،از یک قرص نان گرفته تا معرفت الله و علوم و معارف قرآن و "عِلمُُ مِنَ الکِتاب" والبته به این نکته توجه داشته باشید که شرط اجابت دعا، تقوی است ومراقبت ونماز اول وقت خاصه با جماعت و نماز جمعه،

ویک نکته :

ذکر مدامتان صلوات باشد و ذکر خاصتان آنکه اینجا برایتان می نویسم ، ذکر خاص از امروز تاذکر خاص بعدی که از نماز است ،اینکه مکرربگویید : 

لَم یَلِد ولَم یولَد

س.م،ر

نظرات منتشر شده ،پذیرفته شده اند و قرعه از بین ارسال کنندگان این نظرات مشروط به عضویت . انجام خواهد شد و اسامی ونام شهرو اول وآخر شماره تماس آن عزیزان در این صفحه باطلاع عموم میرسد

حتما مشخصات در شناسه کاربریتان که ثبت نام کرده اید کامل باشد 

توجه

پاسخ های منتخب و نتایج قرعه کشی این پرسش توحیدی در مطلبتوحیدمنتشر میشود

کلیک بفرمایید...

 

دیدگاه‌ها   

0 #79 سعید حسین بابایی 1398-09-20 12:05
سلام
بهترین راه برای خروج ار مشکلات
دعای والدین است
نقل قول کردن
0 #78 سعید حسین بابایی 1398-09-13 08:57
با سلام و صلوات بر محمد و ال محد
لطفا از حاج اقا بپرسید بنده ...
سلام علبکم
بروید سراغ والدین واز آنها بخواهید دعا کنند
در غبر ابنصورت شاید امتحان باشد اما با صبر بر امتحان خدا گشایش ایجاد میکند
نقل قول کردن
0 #77 سعید حسین بابایی 1398-09-07 23:19
با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد
یک ساعت پیش توفیق شد جناب موسوی رو در کنار ضریح نورانی علی ابن موسی الرضا ع زیارت کنم واقعا لذت بردم خیلی وقت بود مشتاق دیدار بودم از تبریز زائر بودم نایب الزیاره همه دوستان
التماس دعا
نقل قول کردن
0 #76 عبدالله 1398-09-06 19:01
با سلام
بنده هم نظدم همین است والبته به جایزه این پرسش هم نیاز دارم چون اگر قسمت شود سفر اولم خواهد بودومنتظر قرعه کشی هستم
نقل قول کردن
0 #75 فاطمه ک 1398-09-06 17:03
سلام علیکم
حاج آقا ماه ربیع الاول در حال تمام شدن است و احتمالا روز میلاد پر خیر و برکت امام حسن عسکری علیه السلام رو برای قرعه کشی انتخاب میفرمایید
اما بحث بنده نه مسابقه هست و نه برنده شدن
در واقع ما در این مسابقه شرکت کرده ایم تا امر شما اطاعت شود و پس از نظرخواهی از همه در خصوص این آیه ی شریف نظر جامع و عالمانه شما رو در این مورد بشنویم و بخوانیم
که این گفتار شما قطعا برای ما بسیار حائز اهمیت و ویژه است
لطفا تفسیر این آیه را آنگونه که شما تفسیر میکنید را برای ما بفرمایید
ممنون از لطفتون
نقل قول کردن
0 #74 فاطمه ک 1398-09-04 05:59
سلام علیکم
حاج آقا آیا امکان داره که شخصی که برنده شده بتونه با کل خانواده مشرف بشه و هزینه ی نفرات اضافه را پرداخت کنه؟

سلام علیکم
برندگان این مسابقه معنوی هر دستوری بدهنده با کمال افتخار انجام میدهیم
نقل قول کردن
+1 #73 عبدالله 1398-09-04 00:59
حاج لطفا بفرمایید اگر کسی برنده شد و به وجه مخارج این سفر بیشتر محتاج بود میتوانید مبلغ هزینه این سفر را خشکه حساب کنید ونقدی به او بدهید
پانصد هزار تومان هم باشد کار من راه می افتد

سلام علیکم
در این خصوص باید فکر کرد و یا از اعضای محترم سایت نظر خواهی کرد
ببینید چند نفر به این پرسش ها مثبت میدهند و یا نظر شما را تایید می کنند
چون هدف زیارت امام علیه السلام هست
نقل قول کردن
+1 #72 عبدالله 1398-09-04 00:54
سلام وتشکر اگر من برنده شدم می توانید سفر م را به تعطیلات عید موکول نمایید


سلام علیکم
بله
هر زمان که راحت تر هستید
نقل قول کردن
0 #71 عبدالله 1398-09-04 00:52
سلام حاج اقا
قرعه کشی کی انجام میشه

سلام علیکم
حاج اقا برنامه ریزی کرده اند که
هفته اول ربیع الثانی قرعه کشی بیاری خدا انجام شود
و اگر برندگان تمایل داشتند از همان هفته مشرف شوند
و ضمنا
برندگان با ذکر نام و شهرشان معرفی و فیلم استقبال و ورود به هتل و حرم مطهر و پذیرایی هم در سایت قرار داده خواهد شد
نقل قول کردن
0 #70 محسن حامدی 1398-09-01 16:12
سلام لطفا برا قرعه کشی تعداد نفرات را شماره گذاری نمایید و از بین اعداد تعداد نفراتی را که مد نظر است به قید قرعه انتخاب و اعلام نمایید. انشاء الله که من هم به حق ضامن آهو از برندگان این قرعه باشم. یا حق
نقل قول کردن
+1 #69 مهدی ف 1398-09-01 15:22
لم یلد ولم یولد.این ذکرشریف جوابی کامل وپرمعناست برای پرسش کنندکان از خدا مخصوصاپس ازظهور.یعن ی خداییکه نه وابسته به تبار ونژادواجدا د ووالدینه ونه پیغمبری وامامی وفرشته ای فرزند وزاییده شه
نقل قول کردن
+2 #68 مصطفی-ص-368 1398-09-01 01:57
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سلام علیکم
لم یلد ولم یولد را باید ولیّ منصوب از جانب حضرت حق تفسیر کند، نه حقیر بی مقداری مثل من، که از معصیت رهایی ندارم وهنوز نتوانسته ام یک عمل خالص برای او انجام دهم.
حضرت امام موسی بن جعفر علیه و آله و السَّلاَم میفرمایند:
کانَ اللّه تعالی وَ لیسَ معهُ شیٌ و الان َ کما کان
و حقیر کلامی به مانند این حدیث پر مغز را در مورد توحید حق تعالی کم شنیده ام.
نقل قول کردن
+1 #67 محمد مهدی۱۲ 1398-08-30 13:56
سلام به نظر من این سفر را هدیه بدین به خانواده یکی از شهدای فتنه چند روز پیش یا یکی از جانبازان فتنه

سلام علیکم
شرعا ضامن اهداء این جوایز به پاسخ دهندگان به این پرسش قرانی هستیم
برنده که مشخص شد
خودشان مختار هستند
اما
جدای از این مسابقه اگر معرفی نمایید
حاضریم جداگانه انها را هم دعوت وسفر را انجام دهیم
نقل قول کردن
+1 #66 سعید حسین بابایی 1398-08-30 13:13
با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد
به نظر حقیر بهترین راه قرعه کشی بصورت رندوم
باشد حق هم ضایع نمیشود.
نقل قول کردن
+2 #65 حسن برهانیان 1398-08-30 11:30
سلام علیکم
در آیه مبارکه «لم یلد و لم یولد» خداوند به یکی از رابطه های خود با انسان یعنی آفرینش تاکید میکند و زایش را رد میکند.از طرف دیگر دست رد بر عقیده نصارا و یهود میزند که عزیر و عیسی را پسر خدا میداند.
نقل قول کردن
0 #64 جمشید جلالی رودبارکی 1398-08-29 20:54
سلام
لم یلد ولم یولد نه زاده شده و نه میزاید پس از اول بوده. دومی نبوده که او اول باشد او ازلی ست و مانندی هم ندارد او یکتاست
نقل قول کردن
+3 #63 Hossein Firoozi 1398-08-29 08:35
سلام
او یگانه خالق در ازل و ابد است که ابتدا و انتها و آغاز و پایان و بعد و اندازه و حجم ندارد و مانند نوری است که از چراغی با شیشه ای شفاف از روغن مباک درخت زیتون که نه شرقی است و نه غربی یعنی بسیار ناب و زلال روسن و منور است و تلالو دارد. ( سوره نور مثال زده شده است ).
نقل قول کردن
+1 #62 فاطمه ک 1398-08-28 21:34
سلام علیکم
به کل سوره ی توحید که نگاه میکنیم سخن از یکتایی و یگانگی است
اولین ضعف هر موجودی زاده شدن است یعنی توسط موجودی شبیه به خود به دنیا آمده است و این خصلت مخلوق است از این رو مولود شبیه به والد خود است هم در اخلاق و غرایز هم در شکل و اندام
پس تک و بی همتا نیست ضعف دیگر زادن است چرا که هر موجودی برای بقاء نسل خود ناگزیر از زادن است از به دنیا اوردن موجودی شبیه به خود که خلقیات و جسمیات او را به ارث برده باشد تا بتواند او را و نژاد او را حفظ نماید و وارث او گردد
با تکرار لم یلد و لم یولد میرسیم به اینکه هیچ نقصی در آن ذات بی بدیل نیست و از کثرت مخلوق و زاده شدن و زائیدن میرسیم به وحدت بی نقص بودن و تک بودن
تازه آن موقع میرسیم به برترین عبارت در وصف الله که میفرماید لا اله الا الله
ان موقع دیگر او را به چشم کثرت نمیبینم بلکه جمله وحدت الله میگردد و ان موقع الله اله جمیع مخلوقاتی میگردد که به این درک از یگانگیش رسیده اند
نقل قول کردن
0 #61 عبدالله 1398-08-28 17:55
با سلام
لطفا بفرمایید سبک قرعه ازبین پاسخ ها چگونه است

○○○○○

●سلام علیکم
نظر حاح آقا این هست که نحوه قرعه کشی را ابتدا شما پیشنهاد بفرمایید
و
تا اول ماه (ربیع الثانی)
پاسخ ها دریافت شود
سپس قرعه کشی شود و در یکی از مناسبتهای ماه ربیع الثانی سفرها انجام شود
نقل قول کردن
0 #60 محمد حسن 1398-08-28 10:42
سلام عليكم
لم يلد و لم يولد: خداوند نه زاييده شده و نه فرزندي دارد. خداوند اصل وجود است و احتياجي به هيچ چيز ندارد. در زايش و زاييده شدن لزوما احتياج وجود دارد كه خداوند از آن مبراست. ضمن اينكه زايش و زاييده شدن از قواعد اين دنياست و جهان ماده در حالي كه خداوند از جسم بودن مبراست
نقل قول کردن
0 #59 شهاب 313 1398-08-28 06:57
سلام علیکم
لم یلدولم یولد نه زاده ونه زاییده شده است همه عالم متاثر از نور خورشید است .خورشید خودش منبع نور است تابنده است نورش وابسته وزاییده نور دیگری نیست لکن مولد نور است زاینده نور است نوری که ازجنس خودش است خورشید بدون جلوه گری تابنده نیست لکن ذات اقدس باریتعالی نوری است که وابسته منبعی نیست وزاینده هیچ نوری هم از جنس خودش نیست مثلی ومانندی ندارد خالقی که خودش خلق نشده وچون خودش را خلق نمی کند یکدانه ای که نظیری برایش نیست .
...!
نقل قول کردن
0 #58 شهاب 313 1398-08-28 05:16
سلام وعرض ادب واحترام
تکرار ذکر بر باور قلب اثر دارد برجان که نشست این کثرت ها به وحدت می رسد

سلام علیکم
عالی بود لکن
بر ای شرکت در مسابقه لازم هست در خصوص لم یلد ولم یولد
پاسخ دهید
نقل قول کردن
0 #57 سعید حسین بابایی 1398-08-27 00:31
با سلام بر محمد و ال محمد
معنی ایه نه زاده و نه زاده شده این همان توحید است
زاد و ولد مخصوص مخلوقات است نه خالق
نقل قول کردن
0 #56 سید حسین - ح 340 1398-08-25 21:43
لَمْ یلِدْ وَلَمْ یولَدْدلال ت بر این مطلب می‌کند که او تنها است، هیچ کس با او نیست. او اگر کسی را متولد کرده بود و یا از کسی متولد شده بود، دیگر تنها و یکتا نبود، بلکه شریک و نظیری داشت .
خدا یکتا و بی همتا و بی مانند و بی نیاز است .
نقل قول کردن
0 #55 بهبهانی 1398-08-25 13:55
بسمه تعالی
سلام علیکم
رابطه خداوند با موجودات، رابطه آفرینش است نه زایش.
او موجودات را مى‏آفریند؛ یعنى از نیستى به هستى مى‏آورد، نه آنکه خود بزاید. زیرا نوزاد از جنس والدین و در واقع جزئى از آنهاست، در حالى که هیچ چیز از جنس خداوند و یا جزئى از او نیست.
ملتمس دعا
نقل قول کردن
0 #54 س ط ح ج 1398-08-25 08:09
با سلام وعرض ادب واحترام
وعرض تبریک وتهنیت سالروز تولد اسوه مهربانی حضرت رسول اکرم وهمچنین میلاد مبارک رئیس فقه جعفری (ع)به محضر مبارک امام عصر (عج )
جمله" لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ" تفسیر کلمه" صمد" خواهد بود." لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ" این دو آیه کریمه از خدای تعالی این معنا را نفی می‏کند که چیزی را بزاید. و یا به- عبارت دیگر ذاتش متجزی شود، و جزئی از سنخ خودش از او جدا گردد. چه به آن معنایی که نصاری در باره خدای تعالی و مسیح می‏گویند، و چه به آن معنایی که وثنی مذهبان بعضی از آلهه خود را فرزندان خدای سبحان می‏پندارند . و نیز این دو آیه از خدای تعالی این معنا را نفی می‏کنند که خود او از چیزی متولد و مشتق شده باشد، حال این تولد و اشتقاق به هر معنایی که اراده شود، چه به آن نحوی که وثنیت در باره خدایان خود گفته‏اند، که بعضی اله پدر و بعضی دیگر اله مادر و بعضی دیگر اله فرزند است، و چه به نحوی دیگر.
با آرزوی ظهور هرچه زودتر امام زمانمان
نقل قول کردن
0 #53 محمد مریدی 1398-08-24 23:32
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند سه نبوده و چهار هم نخواهد شد.
نقل قول کردن
+2 #52 حسین پ 1398-08-24 19:43
سلام و تبریک عید
ترجمه آیه "نزاده و زاده نشده است." می باشد. در مورد تفسیر می توان گفت که رابطه خداوند با موجودات، رابطه آفرینش است نه زایش. او موجودات را مى ‏آفریند، یعنى از نیستى به هستى مى‏ آورد، نه آنکه خود بزاید. زیرا نوزاد از جنس والدین و در واقع جزئى از آنهاست، در حالى که هیچ چیز از جنس خداوند و یا جزئى از او نیست.
چون بیشتر مشرکان و اهل کتاب براى خداوند فرزند قائل بودند، لذا «لم یلد» که به معناى نداشتن فرزند است، مقدّم بر «لم یولد» آمده است.
موجودات، نه فقط از او زاده نشوند، بلکه حتى از او خارج نشوند، آن گونه که میوه از گل، درخت از هسته، آب از ابر و چشمه، آتش از چوب، کلام از دهان، نوشته از قلم، بو از گل، مزه از غذا، فکر از عقل، گرما از آتش، سرما از یخ، خواب و خیال از ذهن، اندوه و شادى و بیم و امید از دل، صادر و خارج مى‏ شوند.
این آیه، هم عقیده مسیحیّت که عیسى را فرزند خدا مى‏دانند و هم عقیده یهود که عُزیر را فرزند خدا مى ‏دانستند و هم عقیده مشرکان جاهلى که فرشتگان را دختران خدا مى‏پنداشتن د، رد مى‏کند.
بخشى از مطالب فوق برخاسته از سخن امام حسین‏ (ع) در پاسخ مردم بصره است که از آن حضرت معناى صمد را پرسیده بودند.
○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○
سلام وتشکر
در اینجا یاد اور میشویم که بسیاری دیگر پاسخ صحیح داده اند اما چون نام کامل را ذکر کرده مناشر نشده
لطفا دقت فرمایید و نام را کامل و شهرت فقط حرف اول باشد
نقل قول کردن
+1 #51 امید راد 1398-08-24 16:57
به نام خداوند جان و خرد
با تبریک ایام مبارک پیش رو به محضر تمامی سروران گرامی و هموطنان عزیزم
و با آرزوی ظهور مولایمان امام زمان
از دیدگاه علم فیزیک جهان در پی انفجاری بزرگ بوجود آمده است که بعلت دمای فوق العاده بالا در ابتدا همه چیز از جنس انرژی بوده و سپس انرژی تبدیل به جرم و ماده شده و کیهان شکل گرفته است. حال سوال اینجاست که این ماده اولیه ی خلقت شعور را از کجا کسب کرده و خود این ماده از کجا امده؟ بنظر اینجانب این ماده اولیه که سراسر شعور بوده و بدون نقص از خداست. بنابراین کائنات همه از او هستند و اوست راهبر، راهنما و سکان دار هستی. همه چی از اوست و او نه زاده شده و نه فانی میگردد. قبل از انفجار بزرگ ( که منشا پیدایش هستی است )شعور حاکم بر آن تا انتهای خلقت را میدانسته و هدف انفجار هم خلقت بوده است. بنابراین در کیهان همه چیز طبق خواسته ی او پیش میرود و تمامی نیروهای دیگر که همگی دربرابر این نیروی عظیم ناچیز هستند نقشی را نمیتوانند ایفا کنند. لذا در تمامی حالات بایستی به این نیروی عظیم متوسل شد.
و من ا... التوفیق
والله اعلم ...
نقل قول کردن
0 #50 مهدی ح 197 1398-08-24 13:03
خیلی زیباست هر چه را که میخواهیم از او بخواهیم، صلوات بفرستیم و ذکر خاصمان هم لم یلد و لم یولد باشد.
ممنونم
نقل قول کردن
+1 #49 حبیب الله ب 1398-08-24 10:05
با عرض سلام و احترام
و تبریک روز ولادت پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع)

وقتی آیات قرآن را مرور میکنیم، چنین آمده که کفار برای خداوند نسبت هایی در نظر میگیرند؛ نسبت هایی شبیه به خودشان.

در جاهایی که داشتن فرزند به خداوند متعال نسبت داده شده، با عتاب و غضب خاصی به این طرز تلقی پاسخ داده شده.

به عنوان مثال عرض میکنم:
کلمه " سبحنه" را در متن قرآن جستجو کنیم.
سوره بقره
وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا سُبْحَانَه ُ بَلْ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَ اتِ وَالْأَرْض ِ كُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ ﴿۱۱۶﴾

سوره نساء
إِنَّمَا اللَّهُ إِلَهٌ وَاحِدٌ سُبْحَانَه ُ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَ اتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلًا ﴿۱۷۱﴾

سوره انعام
وَجَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَاءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُ مْ وَخَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَبَنَاتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ سُبْحَانَه ُ وَتَعَالَى عَمَّا يَصِفُونَ ﴿۱۰۰﴾

سوره یونس
قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا سُبْحَانَه ُ هُوَ الْغَنِيُّ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَ اتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ إِنْ عِنْدَكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ بِهَذَا أَتَقُولُو نَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُون َ ﴿۶۸﴾

سوره نحل
وَيَجْعَلُونَ لِلَّهِ الْبَنَاتِ سُبْحَانَه ُ وَلَهُمْ مَا يَشْتَهُون َ ﴿۵۷﴾

سوره اسراء
أَفَأَصْفَاكُمْ رَبُّكُمْ بِالْبَنِي نَ وَاتَّخَذَ مِنَ الْمَلَائِ كَةِ إِنَاثًا إِنَّكُمْ لَتَقُولُو نَ قَوْلًا عَظِيمًا ﴿۴۰﴾ وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَذَا الْقُرْآنِ لِيَذَّكَّ رُوا وَمَا يَزِيدُهُم ْ إِلَّا نُفُورًا ﴿۴۱﴾ قُلْ لَوْ كَانَ مَعَهُ آلِهَةٌ كَمَا يَقُولُونَ إِذًا لَابْتَغَو ْا إِلَى ذِي الْعَرْشِ سَبِيلًا ﴿۴۲﴾ سُبْحَانَه ُ وَتَعَالَى عَمَّا يَقُولُونَ عُلُوًّا كَبِيرًا ﴿۴۳﴾

سوره مریم
مَا كَانَ لِلَّهِ أَنْ يَتَّخِذَ مِنْ وَلَدٍ سُبْحَانَه ُ إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ ﴿۳۵﴾

سوره انبیاء
وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَن ُ وَلَدًا سُبْحَانَه ُ بَلْ عِبَادٌ مُكْرَمُون َ ﴿۲۶﴾

سوره زمر
لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا لَاصْطَفَى مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ سُبْحَانَه ُ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّار ُ ﴿۴﴾

بقیه آیات نیز که کلمه "سبحنه" در آنجا آمده، جایی است که کسانی برای خداوند متعال شریک قائل شده اند.
بنابراین نسبت فرزند داشتن و یا زاده شدن، به معنی شریک قائل شدن برای خداوند است.

لم یلد و لم یولد، ذکر توحید است و اینکه خداوند هم اول است و هم آخر.
نقل قول کردن
0 #48 فاطمه ک 1398-08-24 09:16
سلام علیکم
میلاد ختم مرسلین محمد مصطفی صل الله علیه و آله و فرزند پاکشان امام صادق علیه السلام مبارک باد
در خصوص آیه شریفه لم یلد و لم یولد برداشت اینگونه هم میتوان داشت
وقتی به آیات قبل این آیه نگاه میکنیم در واقع خود این آیه تفسیر ماقبل خود است در این سوره مبارکه داریم بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احد الله الصمد
صمد را اگر بخواهیم بشناسیم و درک کنیم میرسیم به معنای آن
در معنای صمد آمده است بزرگ و آقا یعنی موجودی که به تمام معنا بزرگ و بزرگوار است
در بین انسانها همیشه بزرگی و مردانگی صفتی ستوده و پسندیده بوده و هست
اما همیشه در گوشه ی ذهن هر انسانی این نکته باقی است که وقتی فردی را بزرگ و آقا میدانیم این صفت تا کجاست و حد و نهایت آن بزرگی چقدر است؟
حال آنکه طرف مقابل ما هرچقدر هم که آقا باشد باز هم یک سری نواقص در وجود خود دارد که ممکن است مانع بروز تام و تمام این صفت در فرد گردد و به اصطلاح تا یک جایی این صفت متجلی میگردد و مثلا ممکن است حب فرزندان و یا حب والدین مانع ابراز ان صفت شود
وقتی خداوند خود را اینگونه معرفی میفرماید لازم است تا این نگرانی را از آنها دور نماید و به آنها اطمینان دهد که این نواقص و کاستی های معمول که در وجود بندگان است در وجود ذات بی بدیلش محلی از ابراز ندارد زیرا او نه زاییده و زاییده نشده است پس از هر گونه نقصی مبراست پس ای بندگان اگر خداوند خود را صمد معرفی میفرماید بدان معنا است که صفت سروری و بزرگی به معنای تام و تمام کلمه را در بر میگیرد
نقل قول کردن
0 #47 محسن حامدی 1398-08-23 15:06
سلام علیکم در این آیه خداوند منظورش فقط زاییده شدن و زاییدن نیست، هر چیزی که از چیز دیگری گرفته شود در نگاه کلان زاییدن است، و این گرفته شدن از چیزی در خدا راه ندارد، نه چیزی ازخدا جدا میشود، و نه خدا از چیزی قبل از خودش به وجود آمده
نقل قول کردن
+1 #46 saba 1398-08-23 08:29
باسلام وعرض ادب

لم یلد ولم یولد

خدا یکتاست
چیزی بهش اضافه نمی شود چیزی ازش کم نمی شود
نه ترقی داره نه تنزل
نقل قول کردن
0 #45 saba 1398-08-23 08:21
سلام علیکم
لم یلد ولم یولد

خداوند سبحان یکتاست
نه چیزی به اواضافه میشود نه کم میشود
نه ترقی دارد نه تنزل
نقل قول کردن
-2 #44 محمدرع 1398-08-23 00:42
باعرض سلام وادب واحترام وعرض تبریک وتهنیت به مناسبت هفته وحدت ومیلاد نبی مکرم اسلام ورئیس مکتب پویای تشیع خدمت قطب عالم امکان حضرت مهدی عج ونایب عزیزشان مقام عظمای ولایت حفظه الله من کیدالمنافق ین وخدمت استاد گرانقدر حفظه الله وتمام کاربران عزیز این پایگاه .باصلوات برمحمد وآل محمدباید گفت از آیه لم یلد ولم یولد این چنین برداشت میشود ذات اقدس باری تعالی نه خدای نکرده ماده است که ازخود انرژی داشته باشد ونه انرژی که به ماده تبدیل شود بلکه خود ماده است که به انرژِی تبدیل میشود وازانژی ماده بدست می آید پس این دولازم وملزوم یکدیگراند ودرنکته ای میتوان گفت که این آیه درردعقاید مشرکان عرب ویهود ونصاری که برای خداوند تبارک وتعالی فزرندی یا پدری قائل بودند می فرماید لم یلد ولم یولد.باتشک روباسپاس فراوان ازخدمت شما
نقل قول کردن
+2 #43 محمدرضا مهر 1398-08-22 19:58
بسمه تعالی
برداشت های اینجانب از ایه شریفه لم یلد ولم یولد
۱. خداوند یکتاست، زیرا نه زاده کسیست که در حد او باشد و نه وارثی دارد که از لحاظ وراثت نزدیک خود را به وجود اورد
۲. اصل زاد و ولد نوعی نیاز است برای بقای نوع، و از آیه بر می اید که خدا از این امر بینیاز است.
۳. خداوند دائم الوجود است، چون برای وجودش نه ابتدایی - زاده شدن- قابل تصور است و نه انتهایی که وارثش خدایی کند.

۴. خداوند خالق همه عالم است، زیرا اولا بر اساس این ایه نه هیچ موجودی زاده ی او و نه زاینده او نیست، و نه همرده ای از لحاظ آفرینش و قدرت دارد که چیزی بدون اذن بیافریند پس عالم همه مخلوق اویند.
۵. خداوند ماده نیست، چرا که لازمه ماده بودن جفت داشتن است. این ایه صراحتا داشتن جفت را نفی میکند.
۶. خداوند نه مونث است و نه مذکر، چرا که نیاز به وراثت عامل مونث و مذکر بودن است
۷. خداوند نیازی به آرامش دهنده - لتسکنو الیها- ، نیازی به لباس پوشاننده عیب ندارد-هن لباس لکم و انتم لباس لهن-
نقل قول کردن
+1 #42 نقي پ 1398-08-22 16:23
بسم الله الرحمن الرحیم
و صل الله علی محمد و آله الطاهرین
سلام عليكم و رحمه الله
احتراما میلاد مبارک رسول الله" وامام جعفر صادق "علیهما السلام" را به مولا امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف و نايب عام ايشان، مقام معظم رهبری، و مدير و مسئولي و كاربران محترم اين پايگاه نوراني تبریک و تهنيت عرض می نمایم.
با استعانت و همفكري والده محترمه در خصوص آيه شريف "لَم یَلِد ولَم یولَد" بطور خلاصه به استحضار مي رساند:
1-خداوند متعال هيچ رابطه خويشاوندي با موجودي نداشته و ندارد و هر چند مهربان تر از مادر است ليكن شديد العقاب نيز هست.العياذ بالله ممكن است كسي از اوج قرب به حضيض رجيم و لعين تنزل كند.
2-تكثير نميشود . هيچگونه عوارض مادي و غير مادي از او مشتق و منشعب نميشود.لذا جايگزين و بدل و تبديل ندارد.
3-ازلي است و ابدي .حي لا يموت است.قائم به ذات است.منشاء تمام انوار و بركات و رحمت و خيرات اوست.و لذا حقيقتا بايد معترف به اياك نعبد و اياك نستعين باشيم.
4-تمام كائنات، آثار و جلو ه اي از اراده او كه عين ذات و صفات او جل جلاله است ميباشند. دل هر ذره كه بشكافي آفتابیش در میان بینی....
5-عزت و جلال و مقام كبريايي خداوند ، موروثي نيست و به كسي هم به ارث نمي رسد.
6-سير تكامل و يا اضمحلال در او وجود ندارد لذا كمال مطلق است و .خزانه و گنجهايش بي پايان، لذا رحمته وسغت كل شيء است.
7-شدت و ضعف نمي يابد، نه وجودش و نه اسماء و صفاتش.لذا در مكانها و يا زمانهاي خاص قابليت كائنات براي دريافت فيوضات و انوار رحمتش تغيير مي يابد.
در نهايت از تکرار و تفکر به این آیه رزق حقير اين بود كه هيچ حزن و غم و اندوهي در دلم نماند الا اندوه بي معرفتي و بي بضاعتي ...
با تجديد ارادت و احترام و تشكر و امتنان فراوان
ان شاء الله خداوند متعال آن گونه كه شايسته كرامت و ربوبيتش است خير كثير در دنيا و آخرت به شما و خانواده محترمتان مرحمت و توفيقاتتان را روز افزون فرمايد. وبه همه مادران از جمله مادر عالمه ما طول عمر باعزت عنایت بفرماید،
التماس دعاي ويژه ...
ن- پ -ع
نقل قول کردن
0 #41 ناصر مهدوی کیا 1398-08-22 14:46
به نام خالق یکتا
به نظر حقیر خداوند متعال یگانه و خالق می باشد و بقیه بغیر از خدا چه در عالم بالا چه در عالم پایین مخلوق می باشند
نقل قول کردن
0 #40 مهدی.ع. 202 1398-08-22 12:52
سلام علیکم

برداشت حقیر از عبارت کریمه قرآنی:. «لم یلد و لم یولد»

اگر توجه فرموده باشید صدا زدن افراد بشکل غیر مستقیم و با اوصافشان گیرایی بیشتری دارد

مثلا به ورزشکاری می گویید: «سلام پهلوان»

در رابطه با ذات مقدس حق‌تعالی این قضیه بمراتب تأثیر گذار تر است یعنی بزعم حقیر خداوند باعلی درجه لا یدرک و لا یوصف(البته با رعایت مواردی که حاج آقا اشاره فرمودند) پاسخ ذاکر را خواهد داد.

وقتی مدام ذکرمان «لم یلد و لم یولد» باشد، بطور طبیعی و غیر مستقیم حقیقتی را توصیف میکنیم که نه میزاید و نه زاییده می‌شود و آن جز حق‌تعالی که خدای واحد و بی نظیر است، نیست.

پس هم خدای متعال را با صفاتش صدا زده‌ایم و هم چون این صفات خاص اوست به توحید و یگانگی او در این صفات اعتراف کرده‌ایم و این خود تازه بخشی از سوره مبارکه «توحید» است.


نمیدانم چرا حق تعالی نفرمود: «لن یلد و لن یولد» شاید لازمه خدا بودن یعنی زاییده نشدن و زاینده مخلوق نبودن آنقدر واضح است که حق تعالی نیازی به استفاده از کلمه «لن» نمی‌بیند.

ببخشید از نقص کلام که او لا یدرک و لا یوصف است.

غرض درس پس دادن بمحضر استاد عزیز است

ملتمس دعای خیر شما

یاور ۱۸۲۲
نقل قول کردن
+1 #39 محمد م ک 1398-08-22 11:22
سلام علیکم
میلاد سراسر نور و خیر و برکت رحمت للعالمین فخر کائنات اشرف مخلوقات محمد مصطفی صل الله علیه و اله و فرزند پاکشان صادق تصدیق شده امام جعفر صادق علیه السلام را خدمتتان تبریک و تهنیت عرض میکنم
در خصوص آیه ی لم یلد و لم یولد شاید بتوان این برداشت را هم داشت که هردو جهان مخلوق آفریدگار حی توانا است و جهان آخرت زائیده خیال نیست بلکه واقعیتی هست که بی شک همه ی مخلوقات آن را درک خواهند کرد همچنین حقیقت مرگ‌را و زنده شدن پس از آن را
نقل قول کردن
0 #38 محمد 1398-08-22 11:07
با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد ص

عدّ ه ای از أَهل بصره به خدمت حضرت سیّد الشُّهداء علیه مکتوبی نوشتند و در آن از معنای « أَلصَّمَد» جویا شدند. حضرت چنین فرمود: « لَم یَلِد و َ لَم یُولَد وَ لَم یَکُن لَهُ کُفُواً أَحَد» یعنی: معنی « أَلصَّمد» این که نزاده و زائیده نشده و
همتائی برای او نیست.
نقل قول کردن
0 #37 مجید 1398-08-22 10:13
اللهم صلی علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم
سلام خدمت حاج آقای محترم و دست اندرکاران این پایگاه عالی
به نظرم در ابتدای سوره توحید یکی از اسم های خاص خداوند، به نام "هو" آمده است. هو به نظرم فقط و فقط اشاره به ذات اقدس الهی دارد که تنها وجود هستی است و همه چیز از او یعنی هو است. در ادامه "لم یلد و لم یولد" بیان تنها بودن و وحید بودن خدا در این عالم است و تاکید بر اینکه خداوند از چیزی ریشه نگرفته و مبدایی ندارد و قائم به ذات اقدس خویش است. و همچنین در ادامه سوره در آیه "و لم یکن لهو کفوا احد" باز خداوند تاکید بر بی همتایی و بی مانندی خود در جهان هستی می نماید و نفی هرگونه کفو و همانندی برای خود.
در آخر من همیشه این شعر را با خود تکرار می کنم و برایم الهام آور است "که یکی هست و هیچ نیست جز او / وحده لا اله الا هو"
نقل قول کردن
0 #36 سجاد14 1398-08-21 23:36
باسلام من همچین سواد خاصی ندارم ونخواهم داشت اما منظور ازاین ایه باعقل کوچک من چون خداوند پیامبر واهل بیت پاک و مطهرشون علیهما السلام را افرید و مدیریت این جهان و جهانهای دیگر رو به این بزرگواران واگذار کرد در ایه ای میفرمایند لم یلد ولم یولد وگرنه نعوذ بالله الان کل این خاندان رو خدا میدونستیم. برای مثال چه زیباست لقب امام حسین علیه السلام که ثارالله است اگر نبود ایه لم یلد ولم یولد....! یاعلی مدد درپناه حق
نقل قول کردن
0 #35 ا. حمیدی 1398-08-21 17:04
شاید بتوان گفت لم یلد زاده نشده و لم یولد نمی زاید یعنی همان یگانگی و بی همتایی خداوند (احد) و بی شباهتی (لم یکن له کفوا احد) و باز هم یگانگی اش (احد) و در عین حال بی نیاز بودن او از چیزی یا کسی (صمد)
که در واقع تمام سوره بر محوریت واژه احد می چرخد. که همان توحید و معرفت الهی است.
خداوندی یگانه در تمام وجوه که چیزی یا کسی یا خلقی قبل و بعد، شبیه، نظیر و همانندش وجود نداشته و ندارد و در عین حال بی نیاز از هر وجود و موجود دیگری است.
توضیح اضافه:
به طور مثال در زاییدن و زاییده شدن یعنی پیدایش موجودی همانند با همان صفات و نیازها یا ویژگی های موجود قبلی متصور است که لفظ لم مجزوم از ادات نفی بوده و بر انکار و نفی آمدن متکلم دلالت دارد."لَمْ " معنای مضارع را به ماضی منفی مطلق که بر مطلق نفی بدون هیچ قیدی همچون اتصال نفی به زمان حال، دلالت دارد. تبدیل کرده است.
نقل قول کردن
0 #34 هادی 1398-08-21 14:18
سلام علیکم
درک این حقیر از (لم یلد ولم یولد) این است که دلیل بر یگانه بودن وبی همتا بودن خداوند می باشد(صلی الله علیک یا بقیت الله)
نقل قول کردن
0 #33 ن.ش 1398-08-21 09:29
لم یلد ولم یولد به معنای اینست که خداوند زاده نشده که شیه به کسی باشد که اورا زاییده وکسی را نزاییده تا کسی را که زاییده شبیه او باشد
ونیز کسی او را نزاییده که اگر چنین بود یعنی قبل ازاین نبوده است حال آن که خدا ازلی است ونیز کسی را نزاییده که اگر چنین بود یعنی خودش ازبین رفتنی است حال آن که خدا ابدی است
نقل قول کردن
0 #32 امید ب-1351 1398-08-20 23:27
سلام علیکم
زاییده شدن و زاییدن فرایندی است که از دو جهتقابل توجه است. اولا هرآنچه زاییده شود یا بزاید مثل خود را تولید کرده است که بر اساس لیس کمثله شی خداوند منزه از آن است که مثل و مانندی داشته باشد و جهت دوم اینکه در فرایند زاییدن یا زاده شدن یک موجود مستقل از موجود دیگربه وجود می آید در حالی وجود خداوند تنها وجود مستقل و قائم به ذاتی است که وجود دارد و وجود هر آنچه غیر از خداست تبعی و ظلی است .لیس فی الدار غیره دیار
نقل قول کردن
0 #31 حسین 1398-08-20 21:20
با سلام
لم یلد و لم یولد: در ظاهر یعنی خداوند نه زاده شده و نه می زاید.

حقیر برداشتم این است:
الله خودِ وجود است. وجودی ازلی و ابدی
نقل قول کردن
0 #30 محمد باقر زاده 1398-08-20 14:13
سلام علیکم
لم یلد - خدا هیچ موجودی را نه زاده و با هیچکس رابطه قوم و خویشی ندارد و ارزش هر فرد نزد خدا به میزان تقوا ، بندگی و شایستگی است که در خود ایجاد کرده است .
و لم یولد - خدا زائیده ذهن بشر نیست و مافوق توصیف ، وهم و ادراک همه انسانهاست و هیچ چیزی مانند او نیست

لطفاونام را باختصار بنویسد
تا در قرغه کشی شرکت کنید
نقل قول کردن
0 #29 رضا_خ2472 1398-08-20 10:17
دراین آیه ازسوره توحیدکه نسب الرب است ومعرفی خداوندپس ازسه روزاز درخواست رسول خدانازل شده.
درآیه 3می فرماید
نزائیده است زائیده نشده است.
چه ازبعدجسمی متراکم مثل اشیاء که ازمخلوقات خارج می شودوچه ازنظرغیرمت راکم وبدون جرم لطیف ومجردمثل نفس ویاعوارضی مثل خواب.چرت زدن وخطورات قلبی.
خلاصه آیه نه زاده شده نه زائیده شده
نقل قول کردن
0 #28 359 1398-08-20 10:02
سلام علیکم
اینجا مرقوم نموده اید ...خاصه حالت روحی خودتان هنگام
قرائت و تکرار این آیه...چیزی از قلب می جوشد و اشک
سرازیر می شود و‌ بدن در حالت ضعف و بی حالی قرار میگیرد‌....

التماس دعا ، به خصوص برای بیمارانی که پدر و مادرشان
چشم انتظار بهبودی آنها هستند
نقل قول کردن
0 #27 محمد م ک 1398-08-20 09:35
سلام مجدد نام کاربری را که تصحیح کردم امکان ورود به سایت میسر نیست و اخطار میدهد کاربر موجود نیست
نقل قول کردن
0 #26 محمد م ک 1398-08-20 09:33
سلام علیکم
شاید بتوان از این آیه اینگونه هم برداشت نمود که خداوند تنها موجود قائم به ذات است که وجودش چه در گذشته چه حال و چه آینده محتاج به هیچ چیز و هیچ کس دیگری نیست
او حی حقیقی است که زائیده خیال هیچ کس نیست
برای آفرینش مخلوقاتش نیاز به زائیش ندارد بلکه تنها اراده ای کافیست تا به مخلوق خود حق حیات بخشد
نقل قول کردن
0 #25 محمد علی ن 1324 1398-08-20 01:07
سلام علیکم
این آیه به بشر این پیام را میدهد که خداوند مانند دیگرانی نیست که سراسر نیاز هستند یا مثل خودمان حقیر ومسکین در واقع مارا از پرستش غیر نهی میکند واز شرک خفی باز میدارد ومیگوید بنده کسانی که زائیده شدند نباش ودليل محکمی است بر احدیت وخاص بودن خدا.
اللهم عجل لولیک الفرج
نقل قول کردن
0 #24 359 1398-08-19 23:12
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

لم یلد و لم یولد
نه زاده شده و نه می زاید


خداوند بی نیاز است، برای به وجود آمدنش به کسی نیاز نداشته است بنابراین زاده نشده، بلکه از ازل بوده است ، ازلی است و ازلیت صفتی است که خاص خداوند سبحان است.
خداوند بی نیاز از زاییدن است، نمی زاید پس جسم و جنس و نوع نیست، آنچه او بخواهد بی درنگ به وجود می آید، خداوند میفرماید: کن فیکون ، باش پس می شود. بدون نیاز به چیزی می آفریند.

سبحان الله و الحمدلله و لااله الا الله و الله اکبر
نقل قول کردن
0 #23 mahdi salehi 1398-08-19 22:22
با سلام.
زادن و زاده شدن، حرکت از نفص به بلوغ و کمال و قابلیت به وجود آوردن موجود ضعیف و ناقصی مثل خود است که پس از طی این مراحل، نابودی و نیستی، حکم قطعی است. این آیه نشان می دهد که خداوند، نتیجه کمال یک موجود ناقص دیگر نیست و او این مسیر را تا نابودی نمی پیماید.

نام کاربری sina.sajad
نقل قول کردن
0 #22 محمدحسین ن 1398-08-19 12:03
وَقالُوا اتَّخَذ الرَّحْمنُ وَلَداً* لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً اِدّاً* تَكادُ السَّمواتُ يَتَفَطَّر ْنَ مِنهُ وَتَنْشَقّ الارَضُ وَتَخِرُّ الْجِبالُ هَدّاً* اَن دَعَو لِلرَّحْمن ِ وَلَداً).

و كافران گفتند كه خداى رحمان فرزند برگرفته.
اى كافران! همانا قولى بسيار زشت و منكر گفتيد.
نزديك است ازاين گفته زشت شما آسمان ها ازهم فرو ريزد و زمين شكافته و كوه ها متلاشى گردد.
چرا كه براى خداى مهربان فرزندى دعوى كرديد.
نقل قول کردن
+3 #21 اصغر_ا 1398-08-19 09:21
سلام علیکم
هیچ آدابی و ترتیبی مجو هرچه می خواهد دل تنگت بگو
لم یلد و لم یولد خدا میگه ای بشر من را با خودت یا با هر کس وچیز دیگر مقایسه نکن کلا از دایره مقایسه خارج شو.
لم یلد و لم یولد یعنی خدا ربطی به کسی نداره نه قبلش کسی بوده نه بعدش اول خداست آخر هم خداست.
لم یلد و لم یولد یعنی زادن و زاده شدن هم مخلوق خداست.(هو خالق کل شی )
لم یلد و لم یولد یعنی فقط او یگانه است او یکتاست او بی همتاست.
لم یلد و لم یولد یعنی او مثل کسی نیست کسی هم مثل او نیست.
خلاصه با کسی خویشاوندی ندارد و همه مخلوق او هستند.
اللهم عجل لولیک الفرج
نقل قول کردن
+1 #20 رسول 1398-08-19 08:55
با سلام خدمت حاجی آقا موسوی عزیز
یعنی هیچ احدی مثل ، مانند و برابر خداوند جل جلاله نیست، همان که در آیه بعد آمده و اینکه تنها ذات خداوند یکتا دارای این خصوصیت است که نه از کسی زاده شده که قدرت و اوصاف او را داشته باشد ونه میزاید زیرا او تنها و برتر و بالاتر از هر چیزی است
نقل قول کردن
+2 #19 ن ک ج 1398-08-19 08:27
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت سید بزرگواران
آیه شریفه لم یلد و لم یولد دارای دو نکته اساسی می تواند باشد:
اول اینکه این معنا راه رسیدن به معنای صمد است و صمد هم اسمی است نشأت گرفته از معنای احد و این سه معنای ژرف و دست نایافتنی (هو) هستند.
دوم اینکه تمام بحث (زاییده نشدن) دارای معنای عرفی اولیه نیست بلکه اگر به عمق احدیت و صمدیت توجه شود لم یلد و لم یولد حداقل بیان کننده تمایز ذاتی خداوند با مخلوقات می باشد، یعنی مخلوقات اشراق از ذات دارای سنخیت و کفویت در هیچ رتبه ای نیستند، پس اوست که لم یکن له کفوا احد.
نقل قول کردن
+1 #18 رضا ج 1398-08-19 07:37
با سلام
زاده شدن و زاییدن مستلزم تغییر و تکامل تدریجی می باشد که هر دو این خصوصیات جزء صفات خداوند متعال نیست و خداوند متعال حی مطلق و هو الاول و الاخر می باشد و هر آنچه که هست و نیست هستی خود را از ذات خداوند متعال میگیرد . خداوند یکتا و یگانه است و جز او خدایی نیست
و به عبارتی لم یلد و لم یولد به معنی لا اله الا الله است.
التماس دعا
نقل قول کردن
0 #17 فاطمه ک 1398-08-18 22:43
بسم الله الرحمن الرحیم
و صل الله علی محمد و آله الطاهرین
لم یلد و لم یولد
نه زائیده و زائیده نشده است
از خیلی از جنبه ها میشه این آیه رو بررسی کرد
مثلا بعد حق الله بزرگترین حقی که برگردن هر انسانی است حق والدین است و خداوند چون زائیده نشده این راشامل نمیشود از طرفی زائیده شدن نوعی ضعف است چرا که وجود مولود محتاج والد است پس الله از این نقص مبراست از طرفی خداوند والد هیچ موجودی نیست
بلکه خداوند نور آسمانها و زمین است و این یعنی آنکه خداوند خالق تمام هستی است و مخلوقاتش آفریده های ذات خلاق خداوند است و در واقع هر کجا نور الهی تابیده است حیات و هستی یافته همه ی هستی خلق شده از روح هستند اما تنها ۱۴ گوهر بی بدیل هستی آفریده شده از ذات الهی هستند و این ۱۴ گوهر تابناک خلق شده از ذات نورانی الهی هستند و به همین دلیل معصوم علیه السلام فرمود به ما خدا نگویید هر چه بگویید درست است و طبق آیه قران کلکم نور واحد و این نور واحد همان نور ذات الهی است
-----
اسم را به شکل زیر تصحیح کنید
محمد م ک
نقل قول کردن
-1 #16 امین ک 1398-08-18 22:35
با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد
به نظر این حقیر این آیه جداکننده باری تعالی از تمام هست و نیست است و حداقل ثمره این ذکر محور دانستن خداست.
احساس حقارت و خشوع میکنم در هنگامی که این آیه رو با حضور قلب قرائت میکنم.
(سید جان برام دعا کن از شر وسوه ها رها بشم)
یاعلی
---------
اسم را به شکل زیر تصحیح کنید
امین ک
نقل قول کردن
+1 #15 فاطمه ک 1398-08-18 22:25
سلام علیکم
مثل اینکه خانم ها امکان پذیرفته شدن ندارند
-------
سلام علیکم
تفاوتی ندارد اما همه به قید قرعه می باشد
فقط اینکه اگر خانمی برنده شد با خانواده و یا همراهش برای غذای حضرتی از طریق سایت آدرس میدهیم که تشریف ببرند از چه مکانی در حرم مطهر فیش غذا را بگیرند،
نقل قول کردن
0 #14 عبدالرحمن.خ 1398-08-18 22:25
سلام عليكم ضمن تشكر از حاج اقا رحمتي ودست اندركاران سايت وكانالها درخصوص ذكرشريف لم يلد ولم يولد ميتوان گفت اين ايه يكي از زيباترين اياتي است كه در ان حقيقت توحيدنمايا ن شده وازطرفي شريك قراردادن براي پروردگاريا مثل ومانندقرار دادن براي ذات اقدس الهي رابه كلي نفي نموده زيراهيچ كسي چنين خصوصياتي نداردوحقيق ت انچه پيامبران براي ابلاغ ان امدند درهمين ايه خلاصه شده است وبراي وجودهمين ايات است كه تلاوت سوره توحيدسه باربرابربا يك ختم قران است ولم يلد ولم يولدگوشزدم يكندبه تمام كائنات كه همگي جزخداوند فقيرهستيم واوج حقارت مخلوق در برابر پروردگاريك تارابه نمايش ميگذارد ومتوجه ميشويم كه ماسراسرنيا ز ومحدودهستي م وفقط الله است كه صمداست وتوانايي رفع نيازداردوف قرمطلق مخلوق درمقابل خالق به زيبايي ترسيم شده است ودرهمين ايه بطلان باورهاي كفارومشركي ن ازازل تا ابداثبات شده است زيرا نه مانندي دارد وانچه نوشتم برداشت ذهن محدود من ازصفات خالق نامحدوداست

-------
لطفا نام را به فارسی و بصورت خلاصه بنویسید
ع خ
نقل قول کردن
+2 #13 احمد عبدی 1398-08-18 22:12
به نام خدا
به نظر می رسد این فراز از سوره در معنا و شرح و یا تکمیل آیه قبل آمده و صمد را توضیح داده آنکه نه از کسی زاده شده تا از او ارث برو و محتاج باشد ونه کسی و چیزی از او زاده می شود تا با او شریک باشد واین هردو علامت نیازمندان است وخدا بی نیاز است علاوه بر این پیام این آیه شاید این باشد که ای اتسان خداوند متعال آنگونه که فکر کنی و شبیه دیگر مخلوقات بدانی نیست پس هرچه که گمان میبری خدا آنگونه باشدخدا غیر از آن تصور و وهم توست این سوره در حقیقت شناسنامه خداست و میگوید خدا برای خلق چیزی به مولد بودن و تولید احتیاج ندارد امر او چیز دیگری است ورای محسوسات و متصورات ما انسان های عاجز و نیازمند

------
اسم را به شکل زیر تصحیح کنید
احمد ع
نقل قول کردن
0 #12 علی.ف451 1398-08-18 21:42
رابطه خداوند با موجودات رابطه آفرینش است نه زایش
او موجودات را می آفریند،یعن ی از نیستی به هستی می آورد نه اینکه خود بزاید
مولود معلول است و نمیتواند خداوند باشد
چون بیشتر مشرکان و اهل کتاب برای خداوند فرزند قائل بودند،نداش تن فرزند مقدم بر فرزند کسی نبودن آمده است
و بنا به اصل صمدیت خداوند او نه به والدین و نه به فرزند نیازی ندارد
این آیه جوابیه ای برای حرفهای پوچ مسیحیت درباره ی خداست و در این آیه ولد از خداوند سلب میشود
این نظر همسرم بود فررند شهید که با کاربری من فرستاد
نقل قول کردن
0 #11 saeed 1398-08-18 21:39
سلام
خدا یکتا و بی همتا و بی مانند و بی نیاز است
همه خدا است و من در برابرش هیچ
خوشحالم که خالقی و خدایی به این عظمت و بزرگی دارم و اگر با او باشم همه چیز خواهم داشت
اللهم صل الله محمد و آل محمد و عجل فرجهم
نقل قول کردن
0 #10 S.m 1398-08-18 20:45
سلام علیکم ... سید بزرگوار ذکری رو فرمودند تکرار کنید و مداومت کنید که برداشتهای زیادی میشه کرد
. لم یلد ولم یولد ...
کسی که نمیزاید و زاده نمیشود خودش بی نیاز است ...
بی نیازبودن لازمه واحد بودن است ..واحد بودن لازمه نداشتن کفو است ...نداشتن کفو یعنی حضور در همه جا و اگاه به همه جیز و چه در زمان چه در مکان ...
چگونه میشود درک این کلمه کرد و در سجود دوباره سر بداشت ...
اگر انسان به فنا برود در این سجود کم نگذاشته ..
سر بلند کر دن از سجود بخاطر امید به بخشش از کوتاهی های خود و عظمت او ست ... s.m
سعید.م.
نقل قول کردن
0 #9 علی پ 1398-08-18 20:15
با توجه به اینکه رشته ام فلسفه هست
تمام عبارت (لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ) تفسیری است برای عبارت (الل َّهُ الصَّمَدُ) . دراینجا

اومده که خدا نه ولد و فرزندی داره و نه والد و پدر و مادری داره .

لطیفه اصلی و اساسی که این آیه داره اینه که ولد هر چیزی مشابه خود اون چیز

است. مثلا ولد خرگوش که نمیشه موش باشه . ولدخرگوش حتما خرگوشه .

ولد انسان حتما انسانه . پس ولد هرچیزی مشابه خود اون چیزه .

(دقت بفرمایید)  حالا ولد خدا (که وجود محضه) چه معنایی میتونه داشته باشه .

چون خدا وجود محضه ولدش هم باید وجود باشه . ولد وجود که نمیشه عدم باشه

یا ماهیت . ولد وجود محض باید وجود باشه . کما اینکه ولد ماهیت غیر از ماهیت

نیست . مثلا از ماهیت انسان ، تنها ماهیت انسان تولید میشه . از ماهیت خرگوش

تنها ماهیت خرگوش تولید میشه . از وجود محض هم تنها وجود میتونه تولید بشه .

پس معلوم شد که کلمه ولد و والد در این آیه منظورش وجوده .

حالا با مطالبی که عرض کردیم میشه گفت که معنای عبارت اینطوری میشه که

وجودی در عالم غیر از خدا نیست. چون قبل از او وجودی نبوده که خدا از ان متولد

شود و بعد از او هم چون او صمد است و جای خالی برای غیر نگذاشته وجودی

نخواهد بود. و چقدر زیباست این جملات . در جمله کفوا احد هم نفی مثل را برای

خدامیکند. والد، قاعدتا بالاتر از مولود است . با عبارت لم یولد خداوند نفی موجود
بالاتر از خود را کرد. اما باعبارت لم یلد ، نفی وجودی پایین تر از خود را کرد .
نقل قول کردن
+1 #8 محمد 1398-08-18 19:59
با سلام
در ابتدای سوره به وحدانیت خدا اشاره می کند و خدا را یکتا معرفی میکند
لم یلد و لم یولد یعنی اینکه نه زاده شده و نه میزاید که اگر اینطور نباشد با وحدانیت خدا منافات دارد.. چون اگر زاده شود وابسته و نیازمند به مادر و مخلوق خودش می باشد و اگر بزاید و چون از خود خدا زاییده شده می تواند خود خدا باشد و دو خدایی به وجود آید و باز هم با وحدانیت خدا منافات دارد
نقل قول کردن
+2 #7 فرزاد م 1063 1398-08-18 19:15
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام حاج آقا
سلام ما را هم به آقامون امام رضا علیه السلام برسونید
لم یلد و لم یولد
لم یلد : او نمی زاید.
سوال برای انسان پیش میاد که خدا چیست یا کیست. اینجا می‌فرماید او نمی زاید. یعنی از وجود او چیزی درست نمی شود. پس می فهمیم که او موجود نیست. او ماده نیست. چون دراینصورت اگر او بزاید چیزی در عالم شبیه او خواهد بود
و لم یولد : و او زاده نشده
خب حالا که او ماده نیست پس چیست. او اصلا زاده نشده. یعنی حتی کسی یا چیزی او را بوجود نیاورده. چون اگر او زاده شده بود پس یک چیزی قبل از او وجود داشته که توانسته خدا را بزاید و بوجود آورد. که چنین حالتی اصلا با خدا بودن تناقض دارد. پس به عبارتی او اول است و همه چیز آسمانها و زمین را آفریده است
نقل قول کردن
+1 #6 حاتمی 1398-08-18 18:50
به نام خدا و عرض سلام
در آیه شریفه (لم یلد و لم یولد:نه زاده شده و نه می زاید) بطور کلی اینطور دریافت میشود که خداوند ماده نیست و این پاسخی است به آنانی که مثلا
عزیر را پسر خدا و یا ملایکه را دختر خدا می دانستند .و به طورکلی پاسخی است به آنان که برای خدا شریک قائلند.
نقل قول کردن
+3 #5 عرفان 1398-08-18 18:06
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
همه ما به ناظر بودن خداوند در تمامی لحظات ایمان و اعتقاد داریم لکن

امان از نفس

و این متن هم اشاره داره به حقانیت و یگانگی خداوند که کسی اگر با تمام وجود صفات خداوند رو درک کنه غش کردن چیز غیرقابل تعجبی نمیتونه باشه
یاحق
نقل قول کردن
+2 #4 علی روحی 1398-08-18 17:34
سلام.رابطه خداوند با موجودات رابطه آفرینش است نه زایش. او موجودات را می آفریند یعنی از هیچ خلق میکند نه اینکه بزاید. و اینطور نیست که مانند موجودات چیزی از والدین جدا شود بلکه هیچ مخلوقی از جنس خدا یا جزئی از آن نیست. و چون یهودیان و مسیحیان و مشرکان برای خدا فرزند قائل بودند برای نفی آن لم یلد در آیه مقدم شده است. و بی‌نیازی خداوند دلیل آن است که او نیاز به فرزند و والدین ندارد.
نقل قول کردن
+3 #3 ولی اله ک 1398-08-18 17:19
سلام علیکم
زاییدن وزاده شدن مختص جانداران است نباتات هم که تولیدمثل و تکثیرشان به نوعی زادو ولد می باشد از این قاعده مستثنی نیست

زادو ولد مکانیسمی است مستلزم وجو دو جنس نر وماده پس خداون نه مذکر است نه مونث
زادو ولد یک قابلیت است اما یک نیاز هم می باشد هر جنس مذکر یا مونثی برای زاد و ولد نیازمند جنس مخالف است اماخداوند هر وقت اراده کند خلق می کند
زادوولد نشان می دهد که جانوران از پدر ومادری به دنیا امده اند در حالیکه این آیه می فرمایدخداو ند ازهیچ پدر و مادری به دنیا نیامده است
در زادو ولد محدودیت هم هست یعنی هرزوجی فقط دریک مدت محدودی ( حدود چند سال ) می توانند زاد و ولد کنند اما خداوند بدون نیاز به این مکانیسم بی نهایت سال است که خلق می کند پس برای خداوند هیچ محدودیتی فابل تصور نیست
سلسله نیاز یک مولود به پدر و مادر ادامه دارد تا می رسد به آدم ابوالبشر اما برای آدم ابوالبشر پدر و مادری نیست بلکه خداوند خالق اوست ( اثبات خالقیت خداوند )
زادو ولد نیازمند جسم واندام تناسلی و تمایلات جنسی و ... است اما خداوند مبرا از این مسائل است
همه مطالب پیرامون زاد ولد بیانگر "نیاز " موجوداتی است که زاده شده و می زاینداما خداوندی که لم یلد و لو یولدهست هیچ نیازی در او راه نداردو بی نیاز مطلق است یعنی "صمد " است و تنها و تنها موجودی که صمد هست یگانه وتک هست یعنی " احد " است و تنها موجود احد ، فقط و فقط الله است
نقل قول کردن
+3 #2 غلامرضا ص 1398-08-18 17:17
سلام.لم یلدولم یولد معرف ذات وصفات خداست و همچنین نفی عقیده تحریف شده مسیحیت زمان بعثت .اللهم صلی علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم .
نقل قول کردن
+4 #1 ناصر پ 1398-08-18 17:06
سلام علیکم حاج اقای سید عزیز و زحمت کشان عرض تشکر دارم.
لم یلد ولم یولد خداوند سبحان الله است یعنی پاک منزه است نقصان عیب و کاستی ندارد زاده شدن و زاییده بودن برای مخلوقات هست مثل ما انسانها... پس ما نیاز به نگهداری خود همیاری و کمک بهم داریم مثلا یک نوزاد نمیتواند سبحان باشد چرا که نیاز به نگهداری دارد و مادر و پدرش هم او یاری میکنند همین انسان در نوجوانی بزرگ سالی و میان سالی و پیری هم نمیتواند سبحان باشد چون در حال نیاز به مادر پدر همسر و فرزند دارند و اصلا سوای اینها نیاز به اب و غذا دارد ووو نیاز به علم و دانش دارد نیاز به هدایت دارد.....و همین نیاز به علم در کجا تامین میشود ؟... در مدرسه ..مدرسه از کجاست از ساخته دست انسانها ...نیاز به درس و معلم درد ...پس معلم ش مثل خودش زاده شده هست و سبحان نیست ...می توان این چرخه برای تمام مخلوقات مثال زد مثلا گیاهان و رشد از دانه تا گیاه کامل شدن ...به خورشید و اب و هوایی که خداوند افریده نیاز دارد ...پس این چرخه نیاز همین گونه طی میشود ... این چرخه یعنی نقص ...نقص به یک مادر .... مادر در بعضی لغات همان ام هست ...مادر یا ام خود قابلیت فرزند اوری یا تولید نسل دارد خود برای مادر شدن نیاز به مادری دارد تا او بدنیا بیاورد وووووو
حرف ل تا جایی که میدانم یعنی نه هرگز
ام یعنی مادر
ل بعلاوه ام با توجه به دروس عربی و خط رسم قرآنی.... شده لم
لم یعنی هیچ وقت هرگز از ازل تا ابد بدون مادر و بدون زایش....
لم دوبار در این ایه امده اول بار برای نداشتن مادر یا زاییدن نشدن خداوند و بار دوم برای مادر نبودن و نه مزاید خداوند...
... پس لم یلد ولم یولد... خداوند است خداوند احد است و خداوند صمد است
احد بودن خداوند نشانه لم یلد بودن خداوند است
صمد و بی نیاز بدون خداوند نشانه ولم یولد بودن خدواند است
همه اینها نشانه بی نقص و کامل بودن خداوند است
پس خداوند سبحان الله است
همه نشان از ذاتی و ذاتا الله احد الله الصمد لم یلد ولم یولد بودن خداست
بنده حقیر درس عربی و حوزه نخوندم این مطالب به لطف خداوند و عنایت اهل بیت ع در حد خودم بیان کردم اگر اشتباهی کردم عذر خواهی میکنم .مشهد تا حالا نرفتم توکل به خداوند ان شاءالله خیلی دوست دارم با اقا سید مشرف بشم.
خدانگهدارتان
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

بلحاظ قانونی هر فرد مسئول محتوای نظر ارسالی خود است ،که که از طریق قانون با آی پی شناسایی می شود

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

© 1387/11/11 - 1398 az1400.ir  تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه نشر معارف قرآن و ولایت محفوظ است.
Template Design:Akin Group
کانال